МЕНЮ КОМПАНІЇ
Їдальня
Столові як місця громадського харчування можуть бути як самостійні підприємства, котрим громадське харчування є за статутом основним напрямом діяльності, і підрозділи, створювані всередині організаційної структури тієї чи іншої установи чи підприємства (школа, завод, фабрика, НДІ тощо. буд.) . Страви в їдальні вибираються з асортименту, що існує на сьогодні, із запропонованих кількох варіантів перших, других і третіх страв (також зазвичай є додаткові страви/вироби — салати, булочки тощо). Традиційною формою обслуговування в їдальнях є самообслуговування чи кейтеринг. Як посуд у їдальнях раніше широко застосовувалися уніфіковані тарілки з матеріалу, що не б'ється (алюміній, бляха), придатні для автоматизованого миття.

При всіх варіантах влаштування їдальні обов'язкова санітарно-епідеміологічна та інша спеціальна сертифікація як приміщення, так і працівників, що становлять штат їдальні.

Столові на підприємствах та в організаціях, крім організації громадського харчування працівників, можуть використовуватися також для проведення урочистих заходів, бенкетів та ін., частково приймаючи функції ресторану.

На ранніх стадіях розвитку приватного підприємництва, при нерозвиненості системи державного контролю за правовими аспектами підприємницької діяльності та реклами деякі кафе могли мати вивіски «їдалень», фактично не будучи такими в контексті фактичного складу їх діяльності. Зараз багато кафе (що з'явилися у пострадянських країнах удосталь) часто беруть він функції їдалень (т. зв. «комплексний обід» тощо. п.).

Їдальня як вид підприємств громадського харчування, розташованих у місцях загального користування, а також на підприємствах, в організаціях та навчальних закладах, характеризується:

  • єдиним меню на день (набір страв змінюється день у день);
  • приготуванням страв у спеціально обладнаному приміщенні кухні (див. ГОСТ);
  • масовим обслуговуванням, прискорюваним рахунок живої черги отримання страв замовниками, які самі переносять їх у підносі;
  • передоплатою страв через касу.

Водночас, їдальні в санаторіях та будинках відпочинку часто наближаються щодо організації обслуговування, а також класу посадкових місць до ресторанів. Там доставка їжі та прибирання посуду може покладатися на офіціантів. Іноді вони здійснюють також і прийом замовлення відповідно до призначеної дієти (т. зв. лікарняний стіл, дієта), проте взаєморозрахунки готівкою з цих їдалень виключені через те, що харчування входить в оплату путівки.

Зазвичай час роботи їдалень обмежений і визначається графіком роботи (і часом прийому їжі) підприємств та установ, на території яких вони розташовані. Поза годинами обідньої перерви цих підприємств/установ їх їдальні обслуговують і сторонніх громадян.
ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ЇДАЛЬНІ
Що потрібно знати.....
Стан та розвиток ринку

Ресторанна галузь однієї з перших приймає він удар економічної кризи. Люди рідше харчуються поза домом, відмовляють собі у традиційних п'ятнично-суботніх розвагах, зводять до мінімуму урочисті походи до ресторанів. Враховуючи все це, чи є сенс розпочинати свою справу в HoReCa зараз? Ми відповідаємо: ТАК!.

Як змінився ринок

— Відкривати стали прості заклади, які розраховані на широку аудиторію. Їдальня — чудовий приклад.

— Цікаві проекти наразі самі приходять до цільової аудиторії. Вони розташовуються не так у центрі, як «розкидані» по різних районах.

— До відкриття точки харчування почали ставитись більш серйозно та вдумливо. Підприємці-початківці користуються послугами консультантів-експертів, звертаються до профільних компаній для комплексного оснащення підприємств, побоюються самостійного виходу на ринок без підтримки професіоналів.

Аргументи за відкриття їдальні

— Галузь корпоративного харчування зараз практично не охоплена. Організація харчування у дитячих садках, школах, таборах, лікарнях не завантажена конкурентами та має відмінні перспективи розвитку.

— Їдальні добре відомі споживачам, їх не треба знайомити із форматом.
— Меню у їдальнях розраховане на широку аудиторію.

— Низький середній чек та великий вибір страв — не менше 50 на день, роблять їдальню доступною та привабливою для учнів, працюючого населення, пенсіонерів.

— Їдальні завжди мають можливість додаткового доходу — банкети, кейтеринг, робота на клієнта «з вулиці».

З чого розпочати відкриття їдальні? Вибір формату

Якщо раніше їдальня асоціювалася з певною установою (заводами, навчальними закладами) та була закрита для масового споживача, то зараз цей формат близький до кафе, але робить ставку на низькі ціни, прості страви та напої, невибагливий дизайн.

Їдальня існує у різних випадках Міська їдальня. Надає послуги харчування для будь-якого відвідувача. Розташовується поруч із великими організаціями та навчальними закладами. Проводить банкети та виїзне обслуговування.

Їдальня в бізнес-центрі. Знаходиться у сегменті корпоративного харчування. Обслуговує співробітників і у певний час відвідувачів «з вулиці». Служить місцем для корпоративних вечірок та ділових переговорів.

Їдальня в адміністративному, медичному чи навчальному закладі. Працює на обмежену аудиторію.

Їдальня в торговому центрі. Є частиною ресторанного дворика чи фуд-корту. Займає більшу площу, ніж решта операторів, розрахована на 40-50 місць.

Для прикладу бізнес-плану їдальні ми візьмемо міський формат на 50 місць — це 400 осіб за зміну. Площа - 180 м ². Така їдальня працює на відкритому ринку, надає послуги харчування та бенкетне обслуговування.

Мотивація відвідування міської їдальні

  • Природне вгамування голоду
  • Перерва на обід
  • Сімейний обід чи дружня зустріч
  • Ділове спілкування
  • Урочистий захід

Концепція

Це документ, в якому подано кожен крок відкриття їдальні.Концепція відповідає на такі питання:

Де розташовуватиметься заклад?

  • Вибір місця та приміщення
  • Оцінка прохідності, транспортної доступності, огляду з боку вулиці та проїжджої частини
  • Оцінка стану приміщення, інженерних комунікацій, санітарних умов
  • Дизайн та оснащення

На яку цільову аудиторію буде розраховано?

  • Характеристика клієнта
  • Потреби аудиторії
  • Канали комунікації з аудиторією

Особливості району розміщення

  • Інфраструктура
  • Конкуренти
  • Наявність поряд офісних центрів, вузів, вулиць з магазинам

Штатний розклад

  • Самообслуговування чи робота офіціантів
  • Робота з напівфабрикатами чи власне виробництво
  • Рекрутинг та навчання персоналу

Які додаткові послуги надавати?

  • Розробка банкетного меню
  • Можливості кейтерингу
  • Організація доставки їжі та упаковка страв на виніс

Рентабельність та окупність

Максимальний термін окупності їдальні – 1-1,5 року. Якщо за цей час ви не вийшли на окупність, є низка проблем:

  • Вибране місце не відповідає концепції
  • Неякісне керування
  • Крадіжка персоналу
  • Погана якість страв

Націнка на страви у їдальні складає від 150 до 300%. Це невисокий показник, оскільки ставку роблять на прохідність та обіг посадкового місця.